HJEM HVEM ER JEG? REFLEKSER LÆREVANSKER LITTERATUR KURS KONTAKT MEG LENKER

SMARTESUNNEBARN.NO

STNR - Symmetrisk tonisk nakkerefleks og overgangsrefleks


Oppstår: 13. uke i magen

Blir passiv: 9-12 måneder


Beskrivelse:

Når hodet bøyes framover,strekkes bena. Når hodet bøyes bakover, bøyes armene. Dette er «kattetrefleksen». Refleksen stimuleres av visuelle eller lydmessige stimuli.

 

Betydning:

Refleksen hjelper barnet med å integrereTLR - tonisk labyrintisk refleks (balanse).

Refleksen forbereder barnet på å komme opp fra gulvet og klare å holde balansen før barnet skal krabbe. Barnet trener nærsynet, langsyn og samsyn. STNR trener også på å oppfatte hvor lydene kommer fra. Muskel- og leddsansen (det proprioceptive), balansen (det vestibulære systemet) og synet (det visuelle) blir koordinert. Barnet trener på god romfølelse, dybdeperspektiv og tidsoppfatning. Evnen til å bruke begge øyne og begge ører samtidig blir også trent av STNR.

STNR gjør barnet i stand til å kunne gjøre motsatte bevegelser med over- og underkroppen. STNR forbereder barnet på å krabbe og stå. Når barnet griper rundt et bordbein, sengekanten eller lignende, og hodet er bøyd, vil barnet automatisk strekke bena og kan dra seg opp i stående stilling. Men straks barnet ser opp, vil bena bøye seg igjen. Sally Goddard Blythe mener det er flere barn nå enn før som har en aktiv STNR. Hva er i så fall årsaken? Hun peker på at mange foreldre setter barna i babystoler og barneseter. Barna sover på ryggen (etter anbefaling for å unngå krybbedød). De får mindre tid i magestilling på gulvet der de kan trene nakke-og ryggmusklene sine. De har derfor ofte en tilbakeholdt STNR i overkroppen.


Mulige langtidseffekter av en fortsatt aktiv STNR:


● «Går som en bjørn eller «hopper som en kanin».

● Dårlig i sport

● Dårlig oppmerksomhet og konsentrasjon

● Dårlig rom- og tidsfølelse

● Krabber ikke

● Ligger gjerne på gulvet og gjør lekser eller ser på TV

● Problemer med oppfattelse av alle sansesignaler og hukommelse

● Problemer med samsyn

● Sitter «som en W» eller på én fot

● Stiv eller svak muskeltonus

● Svake nakkemuskler

● Vandrer rundt i klasserommet

● Vanskelig å klatre eller stå på hendene

● Vanskelig å kopiere fra tavla

● Dårlig balanse

● Dårlig håndskrift

● Dårlig impulskontroll

● Dårlig koordinasjon

● Dårlig kroppsholdning

● Holder armene i kors

● Klosset

● Krøller bena rundt stolbena

● Ligger over bordet og arbeider eller lener seg bakover

● Matteproblemer (kolonner)

● Søler

● Tendens til ADD og ADHD

● Under-ytere på skolen

● Unnvikende atferd

● Vanskelig å håndtere verktøy og musikkinstrumenter

● Vansker med å lære å svømme, men kan svømme under vannet


STNR